Learning Activity – Research on Late Modernism

Reasearch på SWISS Internasjonal stil

SWISS design kommer fra Sveits og ble utviklet på 1940 tallet. Utviklingen som oppstod mellom 40 og 50 tallet er mye av grunnlaget av grafisk design på midten av det 20. århundre. Stilen er ofte referert til navnene den «internasjonale Typografiske stilen» eller den «Internasjonale stilen». Stilen er anført av designerene Josef Müller-Brock på Zurich School of Arts and Krafts og Armin Hofmann ved Basel School of Design. Plakater var den beste kommunikasjonsformen på den tida og derfor var plakat design mest brukt. Det var fokus på typografi da den var det viktigste kommunikasjonsformen på plakatene. Enkle sans serif fonter som Helvetica, Univers og Frutiger ble brukt med store kontraster mellom fontens størrelse og tykkelse. Grid ble brukt i designet og plakatene skulle ha enkle oppsett. Budskapet skulle formidles på en effektiv måte, derfor ble enkel typografi sammen med fotografier på en flat overflate med få farger brukt.

Påvirkninger på SWISS Internasjonal stil

På grunn av at stilen ble utvikla etter 2. verdenskrig da økonomien startet å øke igjen ble det fokusert på effektiv reklame. Den mest effektive måten å kommunisere budskapet på var å bruke fotografi av produktet sammen med enkel typografi.

Josef Müller-Brock på Zurich School of Arts and Krafts var en ledende teoretiker og designer av SWISS stilen og står for objektiv, radikal minimalistisk geometrisk design. Han oppfant grid systemet, og ønsket orden og system i designet hans. Budskapet skulle være tydelig og klart. Han så viktigheten i å bruke farger på en meningsfull måte.

Armin Hofmann ved Basel School of Design var med å utvikle SWISS stilen, rett og slett at kommunikasjon var hovedmålet med grafisk design. Han prøvde nye teknikker med bilder og tekst, fotomontasje og prøvde seg frem med ulike komposisjoner med sans serif typografi. Han mente at plakater var den beste måten å kommunisere på.

Ernst Keller(1891-1968) var en stor sveitsisk grafisk designer som underviste studenter ved kunstskolen «School of Applied Art» Han lærte ikke elevene om SWISS design, men han fikk elevene sine til å filosofere over det. En sjenert mann som skydde personlig publisitet, unngikk han en gjenkjennelig stil så foretrakk i stedet å nærme hver design utfordring innenfor kravene til sine individuelle behov.

Analyse på SWISS Internasjonal stil

The Zurich School of Arts and Krafts og The Basel School of Design var de skolene som utvilket stilen SWISS.

Zurich School of Arts and Krafts arbeidet med objektiv, radikal minimalistisk geometrisk design. Grid systemet kom til fokus. Budskapet skulle være tydelig og klart. Det var  viktig å bruke farger på en meningsfull måte.

Basel School of Design var kommunikasjon en av de viktigste målene. Nye teknikker med bilder og tekst, fotomontasje og ulike komposisjoner med sans serif typografi ble utviklet. Plakater var den beste måten å kommunisere på.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s